Review: HTML5 and CSS3

Zoals ik in mijn vorige blog al zei zijn wij net terug van vakantie. Ik ben ‘s morgens altijd vroeg wakker, zo ook op vakantie. Terwijl mijn partner nog slaapt lees ik altijd van alles. Op vakantie waren dit drie dingen:  read later lijst in instapaper (zie ook de tweets op de dag dat ik terug kwam),  het boek de Berlijnse trilogie van Philip Kerr (een aanrader voor mensen die van een beetje cynische detectives houden) en het boek HTML5 and CSS3: Develop with Tomorrow’s Standards Today. Deze post is een review van het laatste boek.

Het boek is bevat 4 delen. Deel 1 is eigenlijk één hoofdstuk met een kort overzicht van  HTML5 en CSS3. Meer een vooruitblik van wat er komen gaat. Deel 2 heeft als titel improving interfaces. Hierin komen de nieuwe HTML tags en CSS3 uitgebreid aan bod. Deel 3 bespreekt de audio en video tags met de daarbij behorende problemen. Deel 4 heeft als titel beyond HTML5 en gaat over de client-side data API, geo-locatie API, web-sockets enz. Dit zijn API’s die officieel niet (meer) tot HTML5 en css3 behoren maar er wel aan relelateerd zijn. Het boek is heel prettig te lezen. De tekst wordt geïllustreerd met veel code voorbeelden. Verder is er ook uitgebreid aandacht voor alternatieve oplossingen voor oudere browsers (bijv. ie6 😉 ).

Al met al een nuttig boek voor iemand die niet alle informatie zelf wil verzamelen via verschillende online artikelen/blogs. Voor mij heeft het boek vooral aangetoond dat (delen van) HTML5 en CSS3nu al gebruikt kunnen worden. Dus wacht niet langer en gebruik de nieuwe standaarden nu!

,